fredag 9 maj 2014

Inköp: Protector Forsikring

Jag passade på att ta in Protector Forsikring i portföljen i samband med att den avskildes från utdelningen förra veckan. Företaget behöver ingen närmare presentation då jag antar att det är få personer i bloggosfären som lyckats undgå detta norska försäkringsbolag.

Rysslandsfonderna har avyttrats med några procent i vinst, och tanken var att gå in med hälften av kapitalet i Protector före rapport och andra hälften efter om de skulle lämna en mindre bra Q1-rapport. Så blev inte fallet då kursen för närvarande ligger ca +6%. Jag är nöjd ändå och är för närvarande 5% likvid.


Jag är nöjd med min portfölj nu, den procentuella exponeringen mot Philip Morris minskar sakta men säkert på grund av nysparande. Kollar man på fördelningen mellan sektorer ser det ut som följande:


Över 50% av portföljen består av fastighetsverksamhet och konsumentsektor vilket traditionellt är mindre volatila, något som passar mig. Banksektor hade varit fint att ta in, men det tror jag att jag väntar med tills efter framtida krasch eller rekyl. 

Svenska banker hade varit väldigt fint att ha i portföljen då den svenska välfärdsstaten står som borgensman och gärna går in med pengar när det krisar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar