måndag 10 november 2014

Snabbkoll på: GENCOR Industries (net-net)

I dagarna togs Gencor Industries (NASDAQ: GENC) in i portföljen. Bolaget handlas för närvarande till P/NCAV=0,86 med en kurs på 9,75 USD och sitter med mycket pengar på balansräkningen.

Gencor utvecklar och säljer maskiner till produktion av asfalt, motorvägar och byggmaterial. Produktionen sker i både Storbrittanien och USA. Den amerikanska regeringen finansierar vägar och motorvägar genom en fond kallad Federal Highway Trust Fund. Senaste åren så har fonden varit på randen till konkurs och nyinvesteringar i motorvägar har minskat. Omsättningen har sjunkit för Gencor de senaste åren eftersom bolaget är starkt beroende av nya amerikanska vägbyggen. Bolaget går trots omständigheterna inte med förlust vilket är positivt för en net-net. Under de senaste åren har de försökt kapat utgifter.


Det fria kassaflödet har varit positivt de senaste två åren. Balansräkningen består till största del av cash (9,7 milj.) och finanspapper (Marketable securities: 87,6 milj. som består av obligationer, räntepapper osv). Kassan och räntepapprerna blir totalt 97,3 milj. Omsättningstillgångarna uppnår 112 milj. Balansräkningen består till 8% av inventarier, något jag gärna ser så lite som möjligt av på en net-net. Total skuldsättning är 5 milj. Detta till ett börsvärde på 92,8 milj.


Vinsten har varit sådär under åren men är för närvarande positiv. Man kan se att vinsten är bra mycket mer volatil än omsättningen.


NCAV har ökat de senaste tre åren. Däremot så har de trots det handlats under NCAV den senaste tiden enligt graf nedan.


P/NCAV: 0,86
F-score: 6
Z-score: 14,25
Institutionellt ägande: 20% 

Allt som allt är detta en halvt skaplig net-net, okej F-score och bra Z-score, går med vinst, positivt kassaflöde, nuvarande fungerande verksamhet (om än avtagande), ökande NCAV samt mycket kassa på balansräkningen. Jag ser detta ungefär som en cash-box där man får verksamheten på köpet, detta gör att jag inte kräver en större säkerhetsmarginal.

Disclosure: Har tagit en position till min procentuellt jämviktade net-net-portfölj.

Har även börjat fundera på att ta in några kriterier för portföljen utan att förhoppningsvis minska avkastningen för mycket i net-net-portföljen, dessa är:

P/NCAV < 1
F-score > 5
Z-score > 3
Ökande eller konstant NCAV under senare år (Ingen tydlig nedåtgående trend för NCAV dvs. inte bränner pengar eller ökar skuldsättningen)

Vad är din åsikt om GENCOR? Värdefälla eller en helt OK net-net?

/ Henke


4 kommentarer:

  1. Hej.

    Sitter med och funderar på denna.

    Har googlat runt lite och saker som diskuteras ang. Gencor är framförallt.

    1) Är det en scam?
    En del som sätter frågetecken för avkastningen på investeringsportföljen och sett vissa teorier som hävdar att det kan vara en "scam" beroende på att bolaget ej redovisar innehaven samt att de har avkastat väldigt bra på denna.

    2) Aktieägarovänlig ledning?
    Bolaget har varit överkapitaliserat länge men verkar inte vara speciellt intresserade av att dela ut pengar till aktieägarna utan hellre förränta dem själva. Vet att SEC tom. anmärkt på att Gencor borde klassificeras som ett investmentbolag istället för ett industribolag.

    Det finns ju alltid (!) frågetecken kring net-nets. Hur ser du på detta? Brus eller viktigt?

    SvaraRadera
  2. Bra frågor! Ja, bolaget är onekligen aktieägarovänligt med far och son som CEO och president, samt att sonen utöver denna position också är CFO.

    Om det är en scam vet varken du eller jag, så därmed spekulerar jag inte mer i det och anser det som brus. Många skulle säkert strunta i denna net-net direkt, med all rätt. Jag lägger som sagt inte allt krut jag har på denna utan den är en del i en diversifierad net-net-portfölj.

    Bolaget (har vad jag vet) varit noterat sedan 1995 vilket innebär 19 på marknaden, och har de inte fällts för bedrägeri än så får jag tills motsatsen bevisad anse detta som brus.

    Som med alla net-nets finns det en orsak till att de handlas så här lågt, och i detta fall är det ledningen. Bolaget kommer att hållas i ett år, sedan utvärderas till skillnad från annan värdeinvestering där man är riktigt långsiktig. Det enda som är säkert är att net-nets som grupp avkastar bra, och jag har därför en näst intill mekanisk portfölj där jag skyddar mig genom diversifiering, vilket hade varit absurt i en vanlig investeringsportfölj endast för diversifieringens skull men viktigt inom net-nets tror jag.

    Läs gärna Geoff Gannons kritiska tankar om bolaget (om än lite daterat): http://www.gurufocus.com/news/165071/ben-graham-netnet-newsletter-gencor-genc-one-year-later

    SvaraRadera
  3. Tack för analysen! Gencor har inte hittat sig in i min portfölj än men kan absolut göra det en vacker dag. Jag är lite petig på priset i det här fallet på grund av Gencors storlek. De här stora net-netsen tycker jag är olustiga. Mr Market borde ha en nyktrare syn på bolag med börsvärde på 93 musd än bolag med börsvärde på 5 musd. Utöver det föredrar jag otc-nets före NYSE/NASDAQ-nets.

    Men av det jag läst känns Gencor som ett okej tillägg till en diversifierad portfölj. Minns dock inte alla detaljer just nu. Nu när jag tittade har jag faktiskt en halvfärdig analys på 9 sidor.

    Något som jag minns skapade en viss olustkänsla var Nates tweet:

    Nate Tobik ‏@oddballstocksjan 28
    Anyone out there invested in $GENC, do the income/cash flow statement games make you uncomfortable? Can't believe they get away with this..

    Det verkar också vara lite risker med klassificeringen som vanligt bolag eller investmentbolag.

    Gannons inlägg du länkar till är fantastiskt bra.

    Var nog allt jag hade att säga om Gencor. Åker definitivt upp på min bevakningslista igen, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för kommentaren Jonas! Ja, något olustigt är det över det här företaget, garanterat, och vad det kan enbart tiden utvisa. Det är skumt att ett bolag i den här storleken handlas så pass lågt i förhållande till dess kassa. Mr. Market kan vara nyckfyll, men frågan är om det är befogat i detta fall eller inte..

      Radera